2004 http://prescholl.talif.sch.ir - All Rights Reserved
 
 
 
 
دوره آمادگي
       معرفی برنامه |  اخبار |  پژوهشها |  مقالات

  اخبار  

نمونه محتواي آموزشي و پرورشي براي كودكان 4 ساله
90/05/15

باسمه تعالي

قابل توجه كارشناس مسئول محترم پيش دبستاني

با وجود آن‌‌كه دورة پيش دبستاني به استناد اساسنامه، كودكان 4 تا 6 ساله را در برمي‌گيرد و راهنماي برنامة مصوب نيز ناظر بر اين گروه سني از كودكان مي‌باشد، لكن چون تا كنون ، اغلب محتواهاي توليدي توسط كميته‌هاي توليد محتواي استاني، براي كودكان 5 سال تمام بوده است، به لحاظ مصوبات و توافقات اخير مبني بر واگذاري مسئوليت تهية مواد آموزشي براي كودكان 4 ساله به آموزش و پرورش، اينك به منظور كمك به كارگروه‌هاي توليد محتوا در استان‌ها براي تهية محتواي مورد نياز كودكان مزبور، موارد زير به عنوان توصيه‌هاي مكمل راهنماي برنامة موجود، اعلام مي‌گردد:

1- با استفاده از اهداف مندرج در " راهنماي مصوب برنامه و فعاليت‌هاي دورة پيش دبستاني " و متناسب با ويژگي‌هاي رشدي كودكان 4 ساله، جداول زير استخراج و تنظيم گرديد كه براي تهية محتواي مذكور مورد بهره‌برداري توليدكنندگان قرار گيرد .

2- روش توليد محتوا براي فعاليت‌هاي ياددهي- يادگيري كودكان، همان شيوة جاري و مشتمل بر نيازسنجي و تعيين موضوعات، تشكيل شبكة مفهومي، تنظيم جداول اهداف و انتظارات و ... مي‌باشد .

3- اگر چه انتخاب عناوين و موضوعات فعاليت‌هاي يادگيري غالباً تابع شرايط بومي و فرهنگي استان‌ها مي‌باشد، لكن توجه به گزينش موضوعات ساده، ملموس، مورد علاقه و لذت‌بخش براي كودكان 4 ساله مورد تأكيد است از قبيل: آب، باران، چشمه، درخت، سيب، انگور، خرما، خانة ما، كوچة ما، شهر ما، همساية‌ ما، ستاره‌ها، مرغ، كبوتر، زمستان، اعياد (فطر،نوروز، قربان، غدير و ... ) روز تولد،حضرت محمد(ص)، امامان معصوم(ع)، پدر، مادر، سه چرخه، اسباب‌ بازي، غذا، سفره، بهداشت فردي و...

4- آداب فردي و اجتماعي و تعاليم ديني و آموزه‌هاي قرآني، به طور غير مستقيم و به صورت تلفيقي در فعاليت‌هايي چون شعر و قصه و... ديده شود و از طرح مستقل و مستقيم آن‌ها پرهيز گردد.

5- اوقات روزانه مراكز به گونه‌اي طراحي شود كه مجموعه‌اي از بازي‌ها و فعاليت‌هاي ديگر را باتوجه به علايق و انتخاب كودكان ،در برگيرد.

6- در نظر است نمونه‌اي از محتواي توليد و تأييد شدة استان‌ها در اين زمينه از طريق همين سايت معرفي شود كه در گام اول ضمن تقدير و تشكر از همكاران توليدگر استان مازندران، نمونه كار آن استان با بررسي، تجديد نظر و انجام اصلاحات لازم، در ادامه جدول ويژگي‌هاي رشد ملاحظه مي‌شود. 

 

 

-اهداف و انتظارات پرورشي كودكان 4 ساله

اهداف

انتظارات

هدف اول:

 پرورش مهارت‌هاي جسمي- حرکتي

 

توسعه توانايي‌هاي جسمي – حركتي و هماهنگي بين حركات و اندام‌ها

- درست نشستن

-  راه رفتن روي سطح شيبدار و خطوط زاويه دار

-  روي يك پا ايستادن، لي لي كردن/ درجا زدن / دويدن

- نرمش‌هاي ساده و انجام حركات منظم

-  راه رفتن وحمل اشيا روي دست

- بالا و پايين رفتن از پله ها

-  پرتاب توپ در سبد

- ضربه زدن با پا و دست

- بريدن خطوط مستقيم / تاكردن به صورت ساده / چسباندن

- باز و بسته كردن شير آب

- تعويض لباس رو / باز و بسته كردن دكمه

- ترسيم

- تقليد كردن

- خمير بازي  

هدف دوم :

پرورش روحيه و رفتار عاطفي

ابراز عواطف و هيجانات در موقعيتهاي مختلف

-ابراز محبت كردن

-ابراز خوشحالي از كارهاي خوب ديگران

- ابراز ناخشنودي از كارهاي ناپسند

 

هدف سوم :

پرورش مهارت‌هاي ذهني

 

الف – افزايش دقت و تمرکز

- توجه كودك روي يك موضوع و پرداختن به آن حداكثر 10-7 دقيقه

- تقويت قدرت حافظه.  

ب –توانايي حلّ مسئله و تصميم‌گيري

- انتخاب فعاليتها به دلخواه

-انتخاب يك راه حل از ميان حداكثر 3 راه حل          

-  ارائه راه حل براي مسايل ساده و شخصي 

پ – پرورش خلّاقيّت

- ارائه‌ي ايده‌هاي نو و ساده در امور روزانه

- استفاده خلاق از ابزار ، وسايل و امكانات محيط

ت – تقويت روحيه ي پرسشگري

طرح سؤالات ساده درباره محيط پيرامون 

ث– تقويت حواس پنج‌گانه

- استفاده از حواس براي شناخت  ( بينايي ، شنوايي ، لامسه ، بويايي ، چشايي )

- به كار گيري حواس براي جمع آوري اطلاعات

- استفاده از حواس براي شناخت كل و جزء اشياء و پديده ها

- تشخيص تفاوتها و شباهتها بر اساس حداكثر 2 ويژگي

- مفاهيم فضا يي : زير و رو، داخل و  خارج، بالا و پايين

- مفهوم اندازه ومقدار:كوچك‌ و بزرگ‌، بلند وكوتاه ، پر و خالي ، چاق و لاغر ،كم و زياد

مرتب كردن از (كوچك به بزرگ ، كوتاه به بلند) / مرتب كردن رنگ ها از كم رنگ به پر رنگ در 3-2 سطح

- آشنايي با رنگ ها (5 رنگ)

دسته بندي كردن اشيا بر اساس يك صفت مشترك(مجموعه سازي) 

هدف چهارم :

پرورش صفات اخلاقي و رفتار‌هاي اجتماعي مبتني بر ارزش‌هاي اسلامي

 

- آداب اجتماعي ( سلام كردن،خداحافظي كردن،تشكر كردن، عذرخواهي كردن و...)

- آشنايي با محل زندگي خود (شهر، روستا، چادرنشيني)

- آشنايي با محيط هاي اجتماعي(كودكستان ، مسجد،  پارك، درمانگاه)

- نام كشور،شهر

- برخي از مشاغل(مربي، كارمند ، رفتگر، نانوا و...)

- رنگ هاي چراغ راهنما ي عابر پياده و مفهوم آن

- تمايل به شركت در بازيها و فعاليتهاي گروهي

-  آشنايي با هديه دادن در موقعيت‌هاي مناسب

- تمايل به كمك‌ كردن به ديگران 

- مهرباني با ديگران( پدرومادر، بزرگ‌تر‌ها، مربيان ، هم‌سالان، كوچك‌ترها)

- پرورش حس اعتماد به نفس (دوست داشتن خود،شناخت برخي توانايي ها و علايق خودو...)

- توانايي ابراز خود در جمع

- انجام دادن كارهاي  شخصي ( صرف غذا با قاشق و چنگال ،تعويض لباس رو ،جمع آوري وسايل ، شستن دست و رو، مسواك زدن و ... )

- پيروي از2  دستورالعمل ساده

- احترام گذاشتن به ديگران

- آشنايي با بعضي رسانه‌ها و استفاده‌ي صحيح از آنها

- درست مصرف كردن

هدف پنجم: انس با قرآن و علاقه به يادگيري آن

- آشنايي با قرآن( سخن خداي مهربان ) و احترام به آن

- آشنايي با برخي شعرها و قصه هاي  قرآني   

- آشنايي با برخي از آموزه هاي قرآني ( عيني و كوتاه 2 تا 3 كلمه)        

- ايجاد علاقه به حفظ برخي سوره هاي كوتاه( كوثر، توحيد وناس)

 

هدف ششم :

 پرورش ذوق هنري و زيبايي‌شناسي ِ

 

 

الف – توجه به زيبايي‌هاي آفرينش و لذت بردن ازآن‌ها

-  بيان زيبايي هاي محيط زندگي  

ب – خلق آثار هنري يا اجراي آن

- شكل سازي با كاغذ

- نقاشي كردن به دلخواه

- شكل دادن به گل وخمير

-استفاده از مواد مختلف براي رنگ آميزي (پاستل، گواش و...

- رنگ آميزي به دلخواه

- شركت در نمايش هاي خلاق و ايفاي نقش هاي كوتاه

- حفظ اشعار كوتاه

- بيان داستان كوتاه به زبان خود

- كامل كردن داستان كوتاه

 

هدف هفتم :

تقويت حس ديني و علايق مذهبي

 

 

- آشنايي با نعمت‌هاي خداوند از جمله : پدر،مادر، خواهر، برادر، اعضاي بدن، گياهان ، باران و...

 -  تشكر از لطف و مهرباني او

 - شروع نمودن كارها با نام خدا

- دعا كردن

 

هدف هشتم:

 پرورش هويت ملي

- مراسم و روزهاي خاص: دهه فجر،نوروز،اعياد مذهبي (غدير،مبعث، فطرو...) ،  روز مادر، روز پدر ، روز كتاب ، روز درختكاري و...

- نشانه هاي اساسي كشور ( نام كشور ،رنگ هاي پرچم ايران، سرود ملي)

 

ا هدف نهم :

 پرورش مهارت هاي زبان فارسي  

پرورش مهارت‌هاي  زبان    

گوش دادن

الف دقت در گوش دادن

- گوش دادن به صداهاي پيرامون( سخنان ديگران ، صداي تلويزيون وراديو، ريزش باران ، صداي حيوانات، قطار، هواپيما، آژير آمبولانس، بوق اتومبيل  و ... )

- تشخيص صداهاي پيرامون( از نظر بلندي ، آهستگي، افراد آشنا ، نا آشنا )

- پيدا كردن منبع  و جهت صدا

ب- درك پيام هاي كلامي و غير كلامي

درك شنيده ها  به زبان فارسي

گسترش گنجينه واژگان

درك كلام موزون

پيروي از دو دستورالعمل و فرمان ساده

ج-  دريافت هسته‌ي معنايي پيام و ارتباط ميان بخش‌هاي يك پيام

درك پيام اصلي يك متن شنيداري( قصه و...)

تشخيص توالي رويدادها درقصه هاي ساده

 سخن گفتن

الف- به كارگيري كارافزارهاي مناسب ارتباطي در سخن گفتن:

به كار گيري مناسب حركات  دست و چهره و ...

ب- حركت از سخن خود محور به گفت‌وگوي دو سويه / سخن گفتن در برابر جمع

بيان احساسات و نظرات خود

شركت در گفت وگوهاي كلاسي

توضيح درباره اشياء و تصاوير در جمع در حد قابل فهم براي شنونده

بيان صحيح كلمات

به كارگيري كلمات جديد در جمله هاي كوتاه

كامل كردن جمله هاي ناقص

پاسخ به سوالات كوتاه و ساده

خواندن

خواندن تصاوير متوالي و ساده و دريافت پيام اصلي آنها ( حداكثر4 تصوير)

نوشتن

نماد نويسي فطري و ابداعي

 

هدف دهم :

 ارتقاءسطح بهداشت وايمني

 

 

بهداشت وايمني 

- آشنايي با اعضاي ظاهري بدن انسان ( چشم ، گوش ، دندان ، پوست و ... )

- علاقه به بهداشت و مراقبت از خود (مسواک زدن، استحمام ، استفاده از وسايل بهداشت شخصي، هنگام انجام فعاليت و...)

- توجه به نكات  بهداشتي: قبل و بعداز خوردن غذا، سبزي و ميوه و خوراكي ها/ بعد از رفتن به توالت

- توجه به نكات بهداشتي- ايمني در:منزل،اماكن عمومي، هنگام تماس با حيوانات ، كار با خاك و گياه و...

- مراجعه به پزشك هنگام بيماري ،استفاده از دارو و غذاي مناسب با دستور پزشك واوليا،استراحت كردن درهنگام بيماري،استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه و...  

- پوشش مناسب هر فصل

- آشنايي با غذاهاي مفيد و غير مفيد

- توجه به نكات ايمني در هنگام:بازي و فعاليت‌، استفاده از وسايل برنده ونوك تيز،نزديك شدن به استخرها و بلندي ها و...  

- توجه به خطر گم شدن در اماكن عمومي / مراجعه به پليس در هنگام گم شدن 

 

هدف يازدهم :

آشنايي با محيط زيست و علاقه و انس با طبيعت و حفظ آن

 

 

آشنايي با نعمت هاي خداوند و زيبايي‌هاي آفرينش و مراقبت از آنها

- محيط زيست و توجه به زيبايي هاي آن (خانه ، خيابان ، پارک ،   رودخانه و...)

- آشنايي و توجه به  گياهان محيط پيرامون

- آشنايي و توجه به  جانوران محيط پيرامون

-  آب،فايده و زيبايي‌هاي آن

- آشنايي و توجه به تغييرات فصل ها

- آسمان و زيبايي‌هاي آن (خورشيدو آفتاب ، ماه و مهتاب ، ستارگان ، روز و شب ، ابر و...)

-خودداري از آلوده كردن آب ها ( رودخانه ها، استخر، دريا، جوي و...)

- ريختن زباله در کيسه يا سطل مخصوص آن در مكان هاي مختلف

 

براي مشاهده  واحد يادگيري خانواده براي كودكان 4 سال كاري از استان مازندران اينجا كليك نماييد

بازگشت